Hoe het begon

Passie voor auto’s en elektrisch rijden is wat uiteindelijk heeft geleid tot de Laadkabelfabriek.

Passie voor auto’s, kennis van elektriciteit en de zorg om de natuur in de eerste jaren na de millenniumwissel maakte dat enkele enthousiaste personen onderzochten wat de mogelijkheden voor zelfbouw van een elektrische auto waren.

Met de herintroductie* van de elektrische auto’s op de markt en de belofte voor betere batterijtechnologiën, werd bij ons de behoefte om ook wat met elektrische auto’s te doen steeds sterker. De eerste modellen waren veelal stadsauto’s of buitensporig dure auto’s. Onderzoek wees uit dat in Amerika al sinds de jaren `80 auto’s succesvol omgebouwd werden.

Dit heeft in 2009 geleidt tot ons bedrijf FLUX DRIVE. Enthousiast is kennis vergaard, en proefgereden, nog meer kennis vergaard en zijn we gestart met een eigen ombouwproject.

Ontevreden over de laadkabels die er op de markt zijn, de starre houding van diverse aanbieders, de kwaliteit, de macht van de grote merken en de soms absurd hoge prijzen, leidde er in 2013 toe om zelf laadkabels te gaan fabriceren. Mensen in de omgeving reageerde enthousiast en schaften bij ons laadkabels aan.

Het beginnen van een webwinkel met (uitsluitend) een opsomming van producten was niet wat we wilden. We wilden een interactieve keuze bieden met alle mogelijke varianten van laadkabels. Elke (thuis)laadsituatie is anders en daar willen we oplossingen voor bieden. Maatwerk aanbieden met lengtes tot op de centimeter nauwkeurig. Speciale situaties met slimme innovatieve oplossing.

Korte levertijd is van belang! Indien een kabel op maat bij de grote leveranciers of in China besteld moeten worden lopen de levertijden al snel op tot 6 of 8 weken. Dit is onacceptabel! Alle kabelcombinatie met alle kleuren en lengten zelf op voorraad houden is ook geen optie. Het zijn er simpelweg teveel.
Kortom lokaal produceren was het antwoord op deze uitgangspunten. Maar is dit prijstechnisch aantrekkelijk? Onderzoek wees uit dat juist door de kabels lokaal aan te schaffen er veel winst te behalen viel. De transportkosten van een kabel is relatief hoog en lokaal grote rollen kabel aanschaffen en opmaat snijden biedt een goed alternatief wat u terug zult zien in een scherpe prijs.

Kwaliteit is een ander punt van aandacht. Wat bieden de Chinese leveranciers? Welke kwaliteit mag je er van verwachten? Voldoen de producten aan de hoge veiligheidsstandaarden die de Nederlandse (Europese) regeringen opleggen? Door de stekkers in huis te monteren, hebben wij een extra kwaliteitscontrole. Initiële en vervolgleveringen worden bij montage door ons geïnspecteerd. Na montage meten we de kabel door op alle functies. Een speciaal testbench met geijkte meetapparatuur staan daar bij tot onze beschikking.

* Opmerking : Elektrische auto’s hebben een lange geschiedenis. Meer weten? Lees ook Oma Duck en haar elektrische auto.