Type 1 of Type 2

Vooraanzicht IEC 62196 Type 1 en Type 2 aansluitingen
Vooraanzicht Type 1 ‘Yazaki’ stekker en Type 2 ‘Mennekes’. De Type 1 wordt uitsluitend in de auto toegepast. Type 2 zowel in de auto, als aan de kabel aan de laadpaal kant.

De autofabrikant heeft bepaald welke stekker uw auto heeft. Zoals het vaak gaat wilde de diverse partijen hun, al dan niet gepatenteerde systeem tot standaard te verheffen. Gelukkig zagen de autofabrikanten al snel in dat het niet praktisch is als elke auto een eigen stekkertype zou hebben. Dit belang werd ook onderkend door de (elektriciteits-) netwerkbedrijven en werd ook gesteund door landelijke en europese politiek. Dit is handig als je met je auto naar het buitenland wil!

Er zijn al vrij snel ‘slechts’ twee standaarden ontstaan.
De type 1 standaard was er eerst. Deze heeft een beperking dat ie voor het elektriciteitsnetwerk van Japan en US ontwikkeld is. De basisspanning daar is 120 Volt. 240 Volt wordt aangeboden als twee fasen (voor de techies: 2 x 120Volt met een fase draaing van 180°). Het laadvermogen is dan maximaal 3,7 kilowatt.

In de meeste Europese landen is een netwerk met drie fasen in elk huis aanwezig. In Nederland heeft elk huishouden een kabel met drie fasen in de meterkast. Hiervan wordt veelal slechts een fase gebruikt. Een stekker met drie fasen ligt voor de hand omdat (bi9j gelijkblijvend amperage) drie keer sneller geladen kan worden. Met dit in gedachten is de type 2 stekker voor Europa ontstaan.
Het laadvermogen is dan 3,7 en 11 kilowatt bij respectivelijk 1 en 3 fase en 16 Ampère.

Hier een opsomming van de verschillen tussen type 1 en type 2.

 

Eigenschap Type 1 Type 2 Opmerking
Standaard SAE J1772  VDE-AR-E 2623-2-2
IEC Standaard IEC 62196-1 IEC 62196-2
Officieuse naam ‘Yazaki’ ‘Mennekes’ Naam van eerste Fabrikant
Oorsprong US/Japan Europa
Toepassing Alleen autozijde Auto en laadpaalzijde Type 2 is de standaard voor contactpunt op de laadpaal in publieke ruimten
Fasen 1 1,2 en/of 3
Ampèrages 16, 32 (en 64) 16, 32 (en 64) 64 Ampère zeer zeldzaam en vereist een zeer dikke kabel
Vermogen (16 Ampère) 3,7 kWatt 11 kWatt 16 Ampère is beschikbaar in elk Nederlands huishouden. 3 fasen ook met eventueel een kleine ingreep in de meterkast
Diefstal Beveiliging Niet/mechanisch Elektronisch Ongeoorloofd uittrekken van de stekker. De Dostar Type 1 (v3) heeft een gaatje  om de drukknop met een hangslot te vergrendelen
Afschakel Beveiliging Microswitch Contactpin Stoppen van het laadproces
Type 1 ofwel "yazaki" stekker conform IEC62196-2 en SAE1772 Mennekes stekker

De Europese variant met de elektronische diefstal beveiliging komt voort uit een keuze die eerder gemaakt is in Noord Amerika; de kabel zit vast aan het laadpaal. Dus zelfs als de stekker van de auto los gekoppeld wordt, kan ie nog niet meegenomen worden. In Europa is de kabel eigendom van de autobezitter en kan dus ook losgekoppeld worden van het laadpaal. De elektronische beveiliging helpt diefstal van de laadkabel tegen te gaan.

Type 3

Er is ook een type 3 stekker welke door ‘the EV plug alliance’ ontwikkeld is. Het belangrijkste verschil met de type 2 is een klepje voor de contacten. De type 3 kun je tegenkomen in Italië en Frankrijk. Ivm Europese wetgeving moeten alle type 3 aansluitingen per 2017 vervangen zijn voor type 2 en hebben we ze daarom niet opgenomen in bovenstaande tabel ter vergelijking.